18d – Mesopotam

Nie zabawiamy w Niebieskim Oku długo. Dziś koniecznie chcemy dotrzeć na riwierę. Drogę do Sarandy urozmaica postój w Mesopotam, przy jednej z bardziej znanych świątyń Albanii, monastyrze św. Mikołaja. Zastanawia mnie nazwa wioski, „Mesopotam”. Nieuchronnie kojarzy się z Mezopotamią, ale nie mam pojęcia jak połączyć starożytną krainę w Azji z albańską wioską. Do świątyni trzeba trochę podejść, albo ryzykować uszkodzenie podwozia.

”Towarzyszył mi strażnik Wezyra, Dimo z Agryro-Kastra. Był chrześcijaninem i mówił po grecku, więc dowiedziałem się, że wpierw walczył przeciw Alemu, lecz kiedy dostał się do niewoli, otrzymał pardon od Wezyra i został jego sługą.
Opisał mi bez żadnych oporów jak cała jego rodzina, matka, dwie siostry i najstarszy brat zostali zmasakrowani przez wojska Ali Paszy podczas zdobywania Agryro-Kastro. Jego wuj został ścięty osiem dni później z rozkazu Wezyra. Możecie sobie wyobrazić, jak bardzo byłem zdumiony, że jego serce nie napełniło się niezmierzoną nienawiścią do krwawego tyrana, głównej przyczyny jego bólu.„

”Ale on bardziej oskarżał upartość swoich rodaków, którzy nie chcieli się poddać Alemu Paszy, a upadek miasta tylko przekonał go, że Wezyr jest niezwyciężony. Tak więc wkrótce całował rękę, która splamiła się krwią jego rodziny i zniszczyła jego miasto. Mówił o tym wszystkim ze łzami i szczerą rezygnacją, widząc w czynach Paszy wolę Nieba. „

http://imageshack.us/a/img571/1646/img4065gn.jpg

”Jeden inteligentny Grek powiedział mi, że Ali Pasza jest jak pająk, który rozpostarł potężna sieć nad Albanią i częścią Grecji, sieć tak delikatną i skomplikowaną, że wystarczy lekki ruch na którejkolwiek nici, aby przyciągnąć do środka, do samego tronu potwora, te tysiące jednostek, które poruszają się po powierzchni sieci.”

Budynek jest w renowacji, możemy tylko oglądnąć słynne, sugestywne płaskorzeźby na murach, które swoim klimatem zdają się faktycznie łączyć ten albański kościółek z tajemniczą azjatycką Mezopotamią.

”Nie spotkałem się z Alim w jego stolicy, ale w Prevezie w listopadzie 1812 roku. Była to wizyta z konieczności. Wezyr, kiedy dowiedział się, że dwaj cudzoziemcy przybyli dzień wcześniej, wysłał strażników do greckiej rodziny, w której domu przebywaliśmy, i nie było rady, jak tylko wybrać się do niego następnego dnia.”

”Gdy weszliśmy do jego apartamentu, siedział koło okna, w rogu, na niskiej sofie ze skrzyżowanymi nogami, na poduszce trochę wyższej niż inni. Po lewej usadowił się starszy Turek, najwyraźniej oficer wyższej rangi. Na dywanie, otoczonym przez ową sofę, usiadło ze skrzyżowanymi nogami trzech sekretarzy albo skrybów, zajętych pisaniem tego, co dyktował Wezyr i Turek.


źródło: http://www.mlahanas.de/Greece/History/Portraits/AliPasha.html

Gdy podeszliśmy, Ali Pasza powitał nas po turecku uchylając głowy i podnosząc prawą rękę do piersi. Potem zrobił znak byśmy usiedli i odprawił skrybów.”

Związek Albanii z Azją jest jednak złudzeniem. Później sprawdzę, że Mezopotamia to greckie połączenie dwóch słów „meso” (środek) i „potamia” (rzeka). Azjatycka Mezopotamia leżała miedzy Eufratem, a Tygrysem i najwidoczniej ta albańska wioska też między jakimiś strumieniami jest położona. No i jeszcze przypomina się: przecież hipopotam, to koń rzeczny…

”Ali zapytał mnie o imię, kraj, cel mojej podróży, czy byłem w Grecji przedtem, czy podobało mi się tutaj, jak długo już podróżuję. Tak dużo pytań, że ciężko było się zdecydować, na które odpowiedzieć pierwsze. Powiedziałem mu swoje imię, kraj, i to, że chciałem zobaczyć ruiny w Epirze, oraz złożyć wyrazy szacunku Jego Wysokości, o którym często mówi się w Anglii.

Słysząc to, Ali uśmiechnął się i powiedział do mojego towarzysza “Widzę, że ten cudzoziemiec zdobył już sztukę komplementowania po grecku!” Następnie wybuchnął śmiechem tak głośnym, że niemal nas ogłuszył. Śmiał się często i nigdy nie spotkałem kogoś, kto śmiałby się podobnie. Potem obrócił się do mnie i rzekł, “Mam nadzieję, że zobaczysz, iż nie jestem aż taki zły, jak mnie opisują we francuskich gazetach.” I znowu wybuchnął śmiechem.”

I suniemy dalej…

Cygańskie osady w Albanii, choć trudno sobie to wyobrazić, chyba są jeszcze biedniejsze od tych na Słowacji czy w Rumunii:

”Wezyr palił tytoń, do czego używał maszynę, zwana po turecku arguile, z długą elastyczną rurą ozdobiona złotymi nićmi, bursztynem i diamentami. Dwie rzeczy uderzyły mnie w jego ubiorze: za pasem sztylet, z rękojeścią w diamentach, oraz nakrycie głowy z fioletowym aksamitem i złotą koronką.
Z wyjątkiem ubioru, ten cudowny człowiek wydał mi się, poprzez swoją fizjonomię i zachowanie, mieć tak mało podobieństwa do Turka wysokiej rangi, jak to tylko możliwe. Miał ciało Greka i duszę Albańczyka.
.
Opowiedziałem mu o tym, jak napadli mnie rozbójnicy podczas mojego poprzedniego pobytu w Albanii. Zaśmiał się, gdy dowiedział się, że wróciłem niemal goły z wyjątkiem kilku groszy. A potem rzekł “Dostaniesz ode mnie paszport i jednego z moich ludzi, a wtedy zobaczymy, czy uda ci się znaleźć w Albanii choćby jednego rozbójnika.”

Rumunię przypomina też ten pies gustujący w miejscowym piwie „Korca”:

”Skoro jesteś archeologiem, dam ci tylu ludzi ilu potrzebujesz do swoich prac, tak że będziesz mógł kopać w poszukiwaniu marmurów lub innych cennych rzeczy. W zamian podzielisz się ze mną tym co znajdziesz. Jak podoba ci się ta propozycja?” Chociaż Ali Pasza powiedział to lekkim tonem, czułem, że ma poważne zamiary, wiec jak tylko mogłem, w najdelikatniejszy sposób, zacząłem się wykręcać, że już długo mnie w Anglii nie było, etc.
”Masz jednak na tyle czasu”, odparł – jasno widziałem, że był trochę niezadowolony – “aby jutro pojechać ze mną do ruin Nicopolis, prawda?” Chcąc załagodzić poprzednią odmowę, odrzekłem, że będę do dyspozycji Jego Wysokości. “A zatem przyślę dzisiaj kogoś wieczorem, kto zaaranżuje jutrzejszą wycieczkę.”

(więcej o Ali Paszy na kolejnej stronie)

CIĄG DALSZY>>>

Ten wpis został opublikowany w kategorii Albania i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

